Dobra Identyfikacja Wizualna zdaniem specjalistów z branży

Dobra Identyfikacja Wizualna zdaniem specjalistów z branży

Parafrazując popularną sentencję autorstwa Benedykta Chmielowskiego:

Identyfikacja wizualna, jaka jest, każdy widzi.

I na tym moglibyśmy zakończyć. Tylko że oczywiście tego nie zrobimy! Temat jest zbyt ciekawy, aby go tak pozostawić.

Celem tego artykułu nie jest jedynie wyjaśnienie, czym jest identyfikacja wizualna. Sięgniemy głębiej. Zastanowimy się, czym jest dobra identyfikacja wizualna (taka która przynosi realne korzyści).

Przy pomocy naszych niezastąpionych specjalistów wyodrębnimy cechy, które różnią świetną identyfikację wizualną od tej… drugiej.

W takim razie.

Czym charakteryzuje się dobra identyfikacja wizualna?

Podstawy podstaw…

Identyfikacja wizualna to niesamowicie skuteczne narzędzie do budowania tożsamości marki. Niezastąpiony element brandingu.

Na identyfikację wizualną składają się WSZYSTKIE punkty styku naszej marki z odbiorcami. Oznacza to, że gdy mowa o dobrej identyfikacji wizualnej kluczowe będzie zachowanie spójności.

Dobra identyfikacja wizualna marki/firmy charakteryzuje się przede wszystkim spójnością i funkcjonalnością. Mówiąc inaczej, wszystkie składowe identyfikacji (jak logo, kolorystyka, typografia, kreacje w social media, etc.) tworzą kompleksowy i przemyślany system. Warto dodać, że system ten, zgodny jest ze strategią marki/firmy.

Myślę, że jest to podstawowa kwestia, szczególnie z punktu widzenia projektanta, która  pozwala odpowiednio komunikować markę, opowiadać jej historię, budować jej tożsamość w świadomości odbiorcy. No i finalnie osiągać przez markę/firmę założone cele biznesowe :)

Przemysław Wrochna, Brand Designer

A dlaczego to takie ważne?

Jak Cię widzą, tak Cię piszą. Prawda stara jak świat. Wciąż jednak prawda.

Jeżeli każdy komunikat jest INNY to:

  1. Odbiorcy nie będą w stanie określić, czy pochodzi od Ciebie.

  2. Nikt nie będzie Ci ufał, bo co 5 minut zmieniasz zdanie.

No dobrze, ale co to oznacza „spójny”? Proste.

Znaczy to, że każdy projekt ma być wykonywany według tych samych zasad wizualnych.

Najlepiej, jeśli oprzesz swoją identyfikację wizualną na „kluczu wizualnym”, czyli zestawie elementów oraz zasad ich używania. 

Dodaj podtytuł (1).png

Nie masz takiego klucza? Nic dziwnego, że chciałbyś go mieć, znacznie ułatwi Twoją pracę. Marketing, sprzedaż i rozwój biznesu będą z nim łatwiejsze. Jednak! Nic straconego. Napisz do nas, a my pomożemy Ci w stworzeniu unikanlnego klucza.

Zapamiętaj raz na zawsze, komunikacja powinna być wizualizowana w sposób KONSEKWENTNY. Dzięki temu, zapadnie odbiorcy w pamięć. Będzie w stanie wskazać markę „po jednej nucie”.

Tak jak Ty potrafisz wymienić firmę telekomunikacyjną, która ma pomarańczowy kolor lub markę czekolady z fioletową krową.

Tak, dokładnie — Orange i Milka ;)

Dopasowanie komunikatu do odbiorcy

Tak to już jest, że wysyłając komunikat do wszystkich, trafi on do SPAM-u. Identyfikacja wizualna powinna być dopasowana do Twojego odbiorcy, w takim samym stopniu jak słowa, których używasz.

Dobra identyfikacja to taka, która odpowiada na potrzeby naszego klienta. Osoba, która realizuje u nas identyfikacje, często ma swoje “widzimisię”. To normalne. To jest jej firma, i ma na to swój plan. Przecież finalnie to jego klienci będą decydować o powodzeniu marki (dobra identyfikacja zapada w pamięć i wzbudza pozytywne emocje, a zwłaszcza podbudowuje zaufanie do firmy).

Damian Pera, Dyrektor Kreatywny w Loop Studio

Identyfikacja wizualna powinna:

  • pozwalać na powiązanie treści z jej Nadawcą,

  • pomóc Odbiorcy odróżnić Nadawcę od konkurencji,

  • przekazać Odbiorcy w sposób przystępny cech i wartości Nadawcy.

„Nadawca” to oczywiście Twoja marka, „Odbiorcy” to Twoi klienci. Proste!

Uważam, że najważniejsze jest zrozumienie branży i odbiorców. Mógłbym tu wypisać technikalia takie jak prostota, kolorystyka, odpowiedni dobór fontów, ale to są elementy, którymi dobrze włada większość grafików z doświadczeniem. Moim zdaniem to świadomość tego, na co możemy sobie pozwolić w procesie kreatywnym, jest najważniejsza. Po dobrym researchu, a następnie przemyśleniu tematu, może się okazać, że nie musimy podążać ślepo za trendami utartymi przez konkurencję, że można zrobić coś totalnie świeżego, jednocześnie wpasowującego się w branżę. Żeby jednak do tego doszło, nie wystarczy jednak sam grafik. Często potrzebujemy sporej dawki odwagi i zaufania, ze strony zleceniodawcy/pracodawcy. Dlatego czasem do wypuszczenia w świat dobrego projektu przyda się nie tylko pakiet Adobe, ale również asertywność i charyzma grafika.

Krzysztof Zarębski, Grafik w Sunrise

Bo tak to już jest, że „jeden obraz potrafi zastąpić tysiąc słów, jedno słowo stworzyć tysiące obrazów”. A przynajmniej tak zwykł mawiać Andrzej Niewinny Dobrowolski - znany dziennikarz.

Jak w koncepcyjnym zamieszaniu znaleźć sposób na dobrą identyfikację wizualną?

Sposób na dobrą identyfikację wizualną!

Jak to w branży kreatywnej trzeba spojrzeć głębiej. Identyfikacja wizualna nie może po prostu ładnie wyglądać. Jej cel jest inny. Ma być:

  • przemyślana,

  • prosta w zrozumieniu,

  • funkcjonalna,

  • rozwojowa.

Spójność. Kierunek. Wyjątkowość. Focus na grupie docelowej. To ostatnie jest najważniejsze i wpływa na wszystko. 

Daria Pyziak, Brand & UI/UX Designer w Kreatywny Brand

Kierunek to słowo klucz!

Ustal kierunek, który wyznacza Twój klient, przemyśl go, zadbaj o to, aby odbiorcy go zrozumieli, sprawdź, czy działa i zastanów się, jak sprawdzi się w przyszłości. Zrozumiałe? 

Niekoniecznie? Nic dziwnego, rozbijmy to na części pierwsze.

Co mamy na myśli, pisząc, że identyfikacja wizualna ma być przemyślana i prosta w zrozumieniu?

Wizualna strona Twojej marki powinna wynikać z jej wartości oraz misji. Musi być spójna z przekazem. To właśnie ona w dużej mierze buduje tożsamość brandu.

Cała sztuka w tym, aby odbiorca był w stanie zrozumieć Twoje przesłanie. To właśnie oznacza, że identyfikacja wizualna powinna być przemyślana oraz zrozumiała. Dzięki temu zostaniesz zauważony i zapamiętany.

Dodaj podtytuł (2) (1).png

A jeżeli sam nie potrafisz zaprojektować swojej identyfikacji wizualnej, to skontaktuj się z nami. Chętnie pomożemy.

To ta łatwiejsza część. No dobrze, ale co oznacza w tym wypadku funkcjonalna i rozwojowa?

Prawdopodobnie działasz na wielu platformach. Funkcjonalna identyfikacja marki to tak, która może być zaadaptowana na różne platformy.

Warto przygotować szablony, które później znacznie ułatwią tworzenie nowych treści.

Stworzenie rozwojowej identyfikacji jest już nieco trudniejsze. Wymaga od designera zdolności wróżenia ze szklanej kuli.

I nie żartujemy. Biznes się zmienia. Ludzie się zmieniają.

Jeszcze 3-4 lata temu nikt nie sądził, że TikTok będzie tak popularny. Designer musi stworzyć identyfikację wizualną, którą będzie można zaadaptować do nowych okoliczności.

Jak to zrobić? Niestety nie ma jednego przepisu na sukces. Ta umiejętność rodzi się wraz z nabijanym poziomem doświadczenia. Słyszeliśmy plotki, że w Loop’ie mamy już tego skilla na 112lvl-u. 😎

W razie gdybyś potrzebował skutecznej identyfikacji wizualnej, to wiesz gdzie się odezwać.

OG.png

Podsumowanie

Identyfikacja wizualna decyduje o tym, w jaki sposób postrzegają Cię odbiorcy.

Powinna być spójna, prosta w odbiorze oraz funkcjonalna. Ma Ci służyć latami. Powinna dawać przestrzeń do ewentualnych modyfikacji oraz pasować do platform, na których działasz.

Pamiętaj, że w procesie kreowania marki najważniejszą rolę odgrywa Twój klient. To w jego gust masz trafić.

Zrozumienie grupy docelowej pozwoli opracować klucz wizualny, który będzie drogowskazem na przyszłość.

Proces projektowania identyfikacji wizualnej jest trudny, złożony, ale niesamowicie satysfakcjonujący. A przynajmniej życzymy Ci, aby taki był.

Porozmawiajmy o Twoim projekcie

Opisz nam swoje wyzwania biznesowe, znajdziemy rozwiązanie.