Jakie korzyści płyną z przemyślanej i dobrze zaprojektowanej identyfikacji wizualnej?

Korzyści płynące z dobrej identyfikacji wizualnej zdaniem specjalistów z branży

Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego jabłko z lekkim wgryzieniem sprawia, że ustawiają się kolejki na kilkadziesiąt metrów? Apple w niektórych kręgach to wręcz religia.

A może zastanawiałeś się, dlaczego złote łuki, wywołują nieodpartą chęć na hamburgera? I to nie ważne gdzie jesteś. Polska, Niemcy, USA, UK. Wszędzie tam można mieć „smaka na maka”.

Działa to tego stopnia, że na YouTube popularnością cieszą się filmy, na których influencerzy odwiedzają zagraniczne restauracje McDonald. Ludzie są tak związani z marką, że chcą to oglądać.

To właśnie magia przemyślanej i dobrze zaprojektowanej identyfikacji wizualnej. Dzięki niej marki stają się wyjątkowe, a klienci — lojalni.

To wręcz niesamowite, jak głęboko zakorzenione są w nas pewne emocje dotyczące znanych marek. Żeby dokładniej zgłębić temat, zapytaliśmy naszych ekspertów:

Jakie korzyści płyną z przemyślanej i dobrze zaprojektowanej identyfikacji wizualnej?

Zaufanie, czyli co ma jabłko do Macbooka

Jabłko Apple to jeden z najbardziej rozpoznawalnych symboli na świecie. Nic dziwnego, za jego prostotą kryje się perfekcyjnie zaprojektowana identyfikacja wizualna. 

Dodaj podtytuł (4) (1).png

Źródło: ceros.com

Jabłka zmieniają świat. Najpierw rewolucję rozpoczęło to, które uderzyło Newtona w głowę. A później to, które stworzył Steve Jobs, popchnęło nas w nową erę – cyfrowej rzeczywistość.

To symbole, które przemawiają do odbiorców.

Firma wzbudza zaufanie, może stać się przykładem dla innych przedsiębiorstw/ firm pt. ''ale mają dopracowany i fajny marketing''. Co ważniejsze ludzie są wzrokowcami w dużej części. I czasami możemy wzbudzić nawet sympatię do firmy, gdy ''fajnie wygląda''. Powiedziałbym nawet, że to pożądany efekt w przypadku targetu firmy. Dobra identyfikacja usprawni wiele procesów marketingowych. Ułatwi tworzenie materiałów promocyjnych wszelkiej maści. 

Damian Pera, Dyrektor Kreatywny Loop Studio

Logo w tym wypadku jest pierwszym elementem identyfikacji wizualnej, który łapie nas za serca. Bez niego marka Apple jest pusta…

Widząc jabłko na urządzeniu, odbiorca spodziewa się, że będzie to sprzęt z najwyższej półki. Ma zaufanie do marki, które było budowane latami. Powiedzmy sobie szczerze, nikt nie chce MacBooka bez logo. 

Dodaj podtytuł (3) (1).png

Źródło: Metro.co.uk

Zaufanie to nie przypadek. To wypadkowa osiągnięć marki, jej historii oraz doświadczeń odbiorców. Budowane jest powoli przez identyfikację wizualną oraz spójną komunikację, a niszczone w sekundy przez nieprzemyślane decyzje. 

Napisz własną legendę

W momencie, gdy widzisz trójramienne logo Mercedesa, czujesz władzę, prestiż i zaufanie. Osoba, która ma Mercedesa, jest „kimś”. Prawdopodobnie ma pieniądze, piękne kobiety, szczęśliwe życie. Kto by tak nie chciał?

To nie jest przypadek, że tak postrzegamy tę markę. To efekt przemyślanej identyfikacji wizualnej, która pokazuje, że firma jest poważna i wiarygodna. 

Komunikacja Mercedesa jest jak solidny fundament – sugeruje stabilność, prestiż i trwałość. A elementy wizualne potwierdzają te słowa i zapadają w pamięć.

Bez odpowiedniej identyfikacji, marka jest jak samochód bez kół – nie dojedzie daleko.

Dla marki/firmy są to po pierwsze, korzyści natury bardziej "eterycznej", czyli możliwość kreowania narracji o sobie, budowania własnej legendy w sposób ukierunkowany. Jest to obietnica, którą dajemy naszemu odbiorcy i zaufanie, którym on nas obdarza. Warto dodać, że jest to długofalowa korzyść.

Drugą grupą, są korzyści kwantyfikowane, czyli biznesowe :). Wynikają one właśnie ze wspomnianego powyżej zaufania. A zaufanie w sprzedaży, marketingu, ale i w życiu codziennym to najbardziej stabilna waluta.

Przemysław Wrochna, Brand Designer

Identyfikacja wizualna to narzędzie, które pozwala wyryć w świadomości odbiorców pewien obraz marki. Najpiękniejsze w tym jest to, że Ty jako właściciel tej marki decydujesz o tym, jak chcesz być postrzegany.

A narzędziami trzeba posługiwać się odpowiednio. Napisz do nas, a pomożemy Ci w tym procesie.

OG.png

Dobranie odpowiednich kolorów, kształtów, symboli. To wszystko nawiązuje do pewnych motywów, które klienci podświadomie rozpoznają. Następnie na tej podstawie przypisują oni Twojej marce cechy, które zapadają im w pamięć.

Spójność i emocje — czyli dlaczego czerwień to Coca-Cola?

Coca-Cola to więcej niż słodki napój. To czerwień, która pulsując, przyciąga nasz wzrok. Ta spójność kolorystyczna sprawia, że niezależnie od miejsca (sklep w Nowym Jorku, pub w Rzeszowie, czy bary w Bangkoku) natychmiast rozpoznajemy butelkę.

Dodaj podtytuł (5) (1).png

Źródło: www.foxnews.com

Bez takiej spójności marka jest jak puzzle, którym brakuje kluczowego kawałka, nie tworzy pełnego obrazu. A Coca-Cola świetnie gra kolorami. Czerwony przewija się nieprzerwanie od lat, dzięki czemu na stałe wpisał się w pamięć klientów.

Emocje odgrywają kluczową rolę w procesie kreowania identyfikacji wizualnej. Właściwie dobrane elementy wizualne mogą wywoływać określone uczucia i skojarzenia, co wpływa na to, jak odbierana jest marka i jakie relacje tworzy z odbiorcami. 

Gdy tylko nadchodzą święta, wesoły brodacz z dużym brzuchem, zakłada czerwony strój i rusza w świat, a wraz z nim świąteczne ciężarówki Coca-Coli. W końcu, czy jest piękniejszy okres w roku? To ogrom pozytywnych emocji.

No a czego nie może zabraknąć na świątecznym stole? Rodziny, przyjaciół oraz butelki z czerwoną etykietą! A przynajmniej w taki sposób komunikuje się z odbiorcami Coca-Cola nieprzerwanie od lat. 

Zysk. Zwiększenie świadomości odbiorców, przywiązanie do marki to elementy, w które uderzamy, znając wartości firmy, a następnie przekładając je na wizualia. Jednak jak bardzo górnolotnych frazesów jako twórcy nie chcielibyśmy tu wpisać, to sukces dobrze zaprojektowanej identyfikacji wizualnej widzimy w arkuszu kalkulacyjnym. Oczywiście jest to duże uproszczenie, ponieważ o ile sama identyfikacja zysków nam nie przyniesie, jest to bardzo ważny element dużej układanki.

Krzysztof Zarębski, Grafik w Sunrise

Coca-Cola idealnie wykorzystuje swoją identyfikację wizualną do wywoływania określonych emocji. Rodzina, miłość, przyjaźń, dobrze spędzony czas. To wartości, które marka niesie swoim odbiorcom.

Musisz zlokalizować emocje, w które Ty wraz ze swoją marką uderzasz, a następnie dostosować do tego identyfikację wizualną. A klienci będą „czuć” co chcesz im przekazać.

Twoja marka musi być INNA

W świecie, gdzie konkurencja jest coraz większa, ważne jest, aby Twoja marka wyróżniała się na tle innych. Dobrze zaprojektowana identyfikacja wizualna pomoże Ci to osiągnąć, podkreślając unikalne cechy i wartości Twojej marki.

Pomyśl, ile firm konkuruje obecnie o uwagę klienta. Jesteśmy bombardowani komunikatami marketingowymi z każdej strony. W tym tłumie ciężko skupić się na czymkolwiek.

Dodaj podtytuł (7) (1).png

Źródło: theadfocus.com

Dlatego Twoja marka powinna być wyraźna. Chcesz, aby klienci rozpoznali ją po pierwszym spojrzeniu. W ułamku sekundy powinni wiedzieć, kim jesteś, co oferujesz oraz dlaczego warto od Ciebie kupić.

Aby tak było, musisz poświęcić mnóstwo czasu na budowanie swojej identyfikacji wizualnej oraz dobranie odpowiedniej strategii komunikacji. Spójność i konsekwencja. Dwa słowa na dziś. 

A jeżeli nie masz tyle czasu i umiejętności, to napisz do nas. Chętnie Ci w tym pomożemy!

Przemyślana i dobrze zaprojektowana identyfikacja wizualna pozwala na sprawne rozpoznawanie marki oraz budowanie dobrego wizerunku wśród klientów, co zazwyczaj przyczynia się do zwiększenia sprzedaży.

Jakub Łodej

Dobrze zaprojektowana identyfikacja wizualna pomaga w komunikacji z klientami. Może przekazać kluczowe informacje o marce bez konieczności czytania kilku stron tekstu.

Podsumowanie

Przemyślana i dobrze zaprojektowana identyfikacja wizualna to kluczowy element silnej i skutecznej marki. Identyfikacja wizualna to:

  • zwiększenia świadomości marki, 

  • zaufanie, 

  • spójność, 

  • odpowiednie emocje, 

  • zwiększanie lojalności klientów.

Dobry projekt identyfikacji wizualnej to inwestycja w rozwój firmy. Marka powinna mówić za siebie, nie powinniśmy przepalać budżetu na to, by pomóc jej się wysłowić, bo nikt jej nie rozumie. 

Daria Pyziak

Nie zapominaj jednak, że identyfikacja wizualna to nie tylko logo. To całościowy system, który obejmuje różne elementy, takie jak typografia, kolory, obrazy, a nawet ton i styl komunikacji. 

Ważne jest, aby te elementy były spójne i dobrze ze sobą współgrały, tworząc silny i rozpoznawalny wizerunek marki.

Dobry design to nie tylko estetyka. To przede wszystkim funkcjonalność i zrozumienie potrzeb Twoich klientów. Dobrze zaprojektowana identyfikacja wizualna powinna przyciągać właściwych klientów i pomagać im zrozumieć, czym jest Twoja marka i dlaczego powinni z Tobą nawiązać relację. 

Więc zanim zaczniesz pracować nad swoją identyfikacją wizualną, upewnij się, że naprawdę rozumiesz swoją markę i swoją grupę docelową.

Porozmawiajmy o Twoim projekcie

Opisz nam swoje wyzwania biznesowe, znajdziemy rozwiązanie.