Obawiasz się AI? Sprawdź jak może stać się Twoim sprzymierzeńcem!

Obawiasz się AI? Sprawdź jak może stać się Twoim sprzymierzeńcem!

2023 rok całkowicie odmienił podejście do pracy u wielu ludzi. Sztuczna Inteligencja weszła do naszego życia z impetem. 

Branża kreatywna poczuła na swoich barkach ciężar A.I.

Sztuczna inteligencja jest definicją szansy, możliwości i rozwoju. Ale! Wywołuje też sporo niepokoju w branży kreatywnej. Designerzy nie do końca wiedzą, co robić. Jedni uważają, że to koniec ich pracy a inni widzą masę ułatwień.

Zapytaliśmy kilku specjalistów co myślą o wykorzystaniu sztucznej inteligencji w pracy kreatywnej. 

Padło konkretne pytanie: czy Sztuczna Inteligencja pomoże w pracy designera?

Oto ich odpowiedzi.

Wyczyszczenie rynku?

“Uważam, że rzeczywiście A.I. zrobi selekcje w zleceniach i w żmudnych projektach… Trochę wyczyści rynek z najsłabiej radzących sobie grafików/projektantów. NATOMIAST, osobom i firmom, które będą potrafiły wdrożyć to w proces projektowy, bardzo to usprawni prace i pomoże w chociażby — szybszym uzyskiwaniu pierwszych szkiców na podstawie moodboardu.”

Damian Pera, Dyrektor Kreatywny Loop Studio

Damian zwrócił uwagę na wyczyszczenie rynku. Naszym zdaniem to nieuniknione. 

Najmniej zaangażowani designerzy zostaną zastąpieni przez A.I. z małym dodatkiem Canvy. Dla klienta będzie to szybsze, tańsze i często mniej problematyczne rozwiązanie.

Pisaliśmy o tym szerzej w artykule “Sztuczna inteligencja jest zagrożeniem? Jak wykorzystać A.I na swoją korzyść?

Tymczasem wracamy do pytania: Czy Sztuczna Inteligencja pomoże w pracy designera?

Rozwój pędzi szybciej niż myslisz

Mogę to spróbować wyjaśnić, odnosząc się do teorii francuskiego socjologa Pierre'a Bourdieu, oczywiście spłycając ją niemiłosiernie. Wszędzie, gdzie w obrębie naszych codziennych działań (prywatnych czy zawodowych) pojawia się jakieś rewolucyjne nowum (heterodoksja), które może zmienić "zasady gry", wśród ludzi tworzy się opór (ortodoksja). I można w ten sposób postrzegać AI, jako zagrożenie dla naszych karier i racjonalności naszych usług. Jest jedna droga.

Drugą drogą jest próba asymilacji ryzyka. Wykorzystanie narzędzi AI do codziennej pracy, w celu poprawy własnej efektywności i redukcji własnego czasu w pracy, tej mniej strategicznej i kreatywnej, a koniecznej. Myślę, że nie ma co się obrażać na technologię i rozwój rzeczywistości, a próbować się do niej zaadaptować, najlepiej na własnych zasadach.

Tak na marginesie przypuszczam, że gdy pojawiły się cyfrowe narzędzia do tworzenia grafiki, ci "oldschool'owi" projektanci, zarzekali się, że prawdziwa jest tylko umiejętność szkicu w rysowniku i replikacja tego przy pomocy prasy drukarskiej ;)

Przemysław Wrochna, Brand Designer

Rozwój, rozwój i jeszcze raz rozwój. Świat biegnie. Nikt nie myśli nawet o codziennej jeździe konnej do pracy. Od tego są samochody i komunikacja miejska. Tak samo za X czasu nikt nie będzie myślał o używaniu przestarzałych metod projektowania. 

Co jednak ważne — w designie zawsze przyda się intuicja, doświadczenie i kreatywność designera. Sztuczna Inteligencja może nie mieć tutaj zbyt dużego pola do popisu.

A gdy o doświadczeniu mowa, spójrzmy na kolejną odpowiedź!

Designerzy są bezpieczni?

Osobiście nie podzielam niepokoju części grafików na temat tego, że A.I miałoby nam zabrać pracę. Jasne, można już powoli generować obrazy "z niczego", ale tutaj wciąż jest potrzebne doświadczenie grafika, żeby wygenerować coś spójnego z resztą projektu. 

Nie będzie się to moim zdaniem szczególnie różnić od typowego stocka. Myślę też, że ciężko będzie przejść nieświadomie obok możliwości A.I, ponieważ skoro już o stocku mowa, to zapewne za jakiś czas możemy się spodziewać osadzenia takich możliwości w bankach foto np. adobe. 

Generowanie obrazu ze wpisanej frazy, może zaszkodzić kreatorom zdjęć czy grafik pod sprzedaż, a co za tym idzie uderzyć w serwisy pośredniczące w takiej sprzedaży. Skoro za tym nie można z tym walczyć, to trzeba się przyłączyć, prawda? 

Jeżeli chodzi typowo o grafików, to najbardziej mogą ucierpieć ilustratorzy pracujący w rastrowej grafice. Tutaj moim zdaniem, może ich zastąpić ktoś, kto kompletnie nie potrafi rysować, ale ma dobre poczucie estetyki i potrafi sprawnie korzystać narzędzi A.I.

Krzysztof Zarębski, Grafik w Sunrise

Więc jak to jest? A.I. nas zastąpi czy nie? Ostatni komentarz dodaje Daria, która podkreśla ważne cechy designerów.

A.I. nie potrafi wczuć się w odbiorcę!

AI nie zastąpi w pełni wszystkich dziedzin w pracy projektowej. To, co charakteryzuje naszą branżę to częsta potrzeba wczucia się w odbiorcę. Ta zdolność to empatia, a sztuczna inteligencja nie rozumie emocji. 

Społeczność się rozwija, trendy zmieniają się coraz szybciej, nieustannie jako projektanci jesteśmy zmuszani do tego, by wymyślać coraz to nowe sposoby, by zwrócić uwagę odbiorcy. 

Ci najlepsi zawsze będą o krok przed AI.

Daria Pyziak, Brand & UI/UX Designer w Kreatywny Brand

Wiele osób się nad tym zastanawia. Jedni się boją, inni widzą szanse. 

Jednak jedno jest pewne: Tak wygląda postęp technologiczny. Nawet bardzo oporni — z czasem będą chcieli lub musieli poznać nowe technologie. 

Gorzej jest się spóźnić niż być przed czasem — a może właśnie na czas? 

Wnioski zostawiamy Tobie :)

Porozmawiajmy o Twoim projekcie

Opisz nam swoje wyzwania biznesowe, znajdziemy rozwiązanie.