Blockchain Brandbook - Czyli jak powinna wyglądać marka w Web3
Przy wręcz OGROMNEJ konkurencji w środowisku Web3 ważne jest, aby Twoja marka wyróżniła się z tłumu.
Możesz mieć genialny pomysł. Nawet najbardziej kreatywny marketing. Ale to właśnie Twój branding będzie spajał to wszystko.
Co zatem sprawia, że niektóre marki w świece Web3 są takie wspaniałe?
Przyjrzyjmy się kilku kluczowym elementom budowania silnej marki. A także temu, co możesz zrobić, aby zyskać przewagę, stawiając TYLKO na jej wygląd.
Chcesz, aby Twoja marka zapadała w pamięć? Musisz dopracować wszystkie aspekty identyfikacji wizualnej od A do Z.
Twoja marka musi udowodnić klientom, że jest godna zaufania, bezpieczna i oferuje usługi wysokiej jakości.
Ważnym aspektem (szczególnie w branży blockchain) jest upewnienie się, że Twoja marka jest przystępna. Mówiąc prościej: czy edukuje odbiorców na temat rozwiązań, które świadczysz.
Jeśli Twoja marka nie będzie godna zaufania i wyda się niebezpieczna, to konsumenci szybko się wykruszą. Podobnie w sytuacji, gdy odbiorcy nie wiedzą, co reprezentuje.
Zapytaliśmy o zdanie Łukasza, który każdego dnia pracuję nad dobrym imieniem brandów w świecie Web3. Oto co powiedział:
Brand to coś więcej niż tylko logo marki czy kolory, jakich używamy w Social Media i na stronie. To historia, którą opowiadamy nie tylko naszym klientom, ale i pracownikom, inwestorom, partnerom biznesowym.
Dlaczego silny (i zaufany) brand w świecie Web3 jest tak ważny?
Szeroko mówi się o tym, że branża Web3 to w dużej mierze scamy i projekty, które równie szybko upadają, jak powstają. Czy chcesz być częścią tej narracji, czy może chcesz napisać swoją?
Świadome kreowanie marki to przejęcie kontroli nad tym — jak będziemy postrzegani. Warto o tym myśleć już na początku działalności. Marka jest aktywem biznesowym. Nie zostawiajmy swojego biznesu w rękach innych.
Gdy mówimy o rozwijaniu marki, musisz rozważyć szereg rzeczy, takich jak: logo, kolory, typografia, ToV i jakie wyobrażanie ma generować marka.
Logo
Logo jest pierwszą rzeczą, jaką konsument dostrzega podczas interakcji z Twoją marką. Dlatego musi doskonale oddawać wartość Twojego projektu czy firmy.
Ikony, kolory i typografia w logo powinny łączyć się i współpracować, aby dać wizualną reprezentację tego, co oznacza Twoja marka.
Ponieważ świat Web3 jest oparty na technologii cyfrowej, prawie wszystkie marki przywiązują dużą uwagę do swojej identyfikacji wizualnej.
W czasach setek reklam i mediów społecznościowych nacisk na wyróżnienie (i zostanie zapamiętanym) jest ogromne.
Jeśli chodzi o projekt logo, w środowisku Web3 w dużym stopniu stawia się na wyeksponowanie innowacyjności.
Jednym z przykładów przyjemnego wizualnie projektu logo jest Maker:
Maker wykorzystuje kształt bloku reprezentującego blockchain, ale przedstawia go wizualnie, aby wyglądał jak "M". Znak kombinacji zawiera nazwę marki wraz z jej ikoną.
Alternatywnie ich znak marki składa się wyłącznie z ikony, która doskonale radzi sobie z reprezentowaniem zarówno branży blockchain, jak i inicjału nazwy marki.
Marka crowdpub, którą jakiś czas temu wprowadzaliśmy wizualnie w świat Web3 również prezentuje się świetnie. Łączy charakterystyczne znaki dla swojego typu działalności zachowując przy tym pełen minimalizm. Prosto, konkretnie i co najważniejsze — w punkt.
Całe Case Study znajdziesz tutaj: Sprawdź
Loga są kluczowym aspektem brandingu w Web3. Głównie ze względu na cyfrowy charakter branży.
Marki działają w dużym stopniu na wizji, obietnicy oraz sporej niepewności.
Dla porównania marka detaliczna — czyli taka, jaką znajdziesz w lokalnym sklepie, może być rozpoznana przez swoje opakowanie. Marka działająca w digitalu konkuruje jedynie identyfikacją wizualną.
Dlatego tak ważne jest, aby wizerunek Twojej marki był atrakcyjny, dopracowany i silny.
Kolory
Drugim najważniejszym wizualnym aspektem Twojej marki jest kolor.
Kolor jest potężnym narzędziem pomagającym w przekazywaniu wartości marki. Podczas tworzenia identyfikacji wizualnej powinieneś dobrze zastanowić się nad kierunkiem kolorystycznym swojej marki.
Zainspiruj się psychologią i znaczeniem kolorów:
źródło: pl.wix.com/blog/artykul/psychologia-logo
W przeciwieństwie do innych branż Web3 jest pełne marek z różnymi kolorami przeplatającymi się przez ich branding i social media marketing.
Nie ma ograniczeń co do tego, ile i jakich kolorów możesz wprowadzić do swojej marki. Ważne, aby były one dobrane z głową.
Chaos może sprawić, że ludzie zaczną postrzegać markę jako nieodpowiedzialną, niedopracowaną, czy niebezpieczną.
Rozważając wybór kolorów, pamiętaj, że nie będą one występować tylko w Twoim logo…
Kolory, które wybierzesz, będą ostatecznie rozlewać się na inne obszary Twojej marki. Takie jak: strona internetowa, social media czy materiały produktowe.
Polkadot oferuje świeże podejście do kolorów używanych w swoim brandingu:
Odchodzi od standardowych stonowanych kolorów używanych w digitalu i zamiast tego łączy czerń (i biel) z różami oraz fioletami.
Czarne odcienie użyte w brandingu pomagają stworzyć poczucie władzy i formalności. Podczas gdy róże i fiolety pomagają wprowadzić nieco zabawy, co zapewnia dobry balans kompozycji. Z kolei białe tła dają poczucie prostoty.
Z drugiej strony mamy Cosmos, który stawia na ciemne tła z niebieskimi, pomarańczowymi i fioletowymi akcentami w swoim brandingu:
Ciemne tła tworzą poczucie siły, a jaśniejsze odcienie kilku kolorów wzbudzają u odbiorców pewność siebie.
Typografia
Wybierając czcionki do wykorzystania w brandingu, weź pod uwagę ich wygląd i użyteczność.
Typografia musi być czytelna, w przeciwnym razie ludzie będą zniechęceni do czytania Twoich treści.
Spora część czytelników zrezygnuje z kontaktu z Tobą, jeśli będą mieli trudności z rozszyfrowaniem Twojego contentu. Nikomu nie chce się tracić czasu na utrudnienia.
Typografia podobnie jak kolor może reprezentować wartości i atrybuty marki. Czcionki serif inicjują uczucia zaufania i szacunku, ponieważ są uważane za "tradycyjny" wybór stylu.
Z drugiej strony, czcionki bezszeryfowe są uważane za bardziej popularny wybór i dają wrażenie nowoczesności. Podkreślają, że coś jest przystępne i proste.
Popularnym wyborem typografii w ramach brandingu Web3 jest użycie czcionek bezszeryfowych, aby reprezentować nowoczesność branży.
Tone of Voice
Podejmowanie decyzji o tonie głosu, który ma być używany w ramach marki, jest ważne dla interakcji i budowania relacji z odbiorcami.
Jeśli chcesz dobrać idealny “ton głosu”, musisz świetnie rozumieć swoją grupę docelową.
W końcu to ludzie, z którymi Twoja marka będzie nieustannie podejmowała próby nawiązania kontaktu, a następnie szczerej relacji.
Tworzenie marki w świecie Web3 jest przede wszystkim procesem budowania zaangażowanej społeczności — a to powoduje, że Tone of Voice jest kluczowy.
Większość interakcji z klientami będzie odbywać się za pośrednictwem mediów społecznościowych. Dlatego Twoje copy musi być napisane z zachowaniem odpowiedniego wydźwięku.
Wskazówka: wyobraź sobie, że Twoja marka jest człowiekiem, z którym poszedłeś na kawę. Zastanów się, jak przebiega Wasza rozmowa. Jaka jest Twoja marka podczas spotkania?
Jest zabawna? Wplata inteligentne żarty? A może jest poważna i profesjonalna w całej swojej okazałości?
Jednym z przykładów marki blockchain, która wyjątkowo dobrze wykorzystuje swój “ton głosu”, jest Binance.
Wykorzystują swój ton głosu na platformach społecznościowych jak np. Twitter, aby angażować i wchodzić w interakcje z odbiorcami.
Wychodzi im to fantastycznie!
Ich narracja jest odpowiedzialna, formalna i miejscami zabawna.
W przestrzeni Web3 w przeciwieństwie do Binance możemy zaobserwować dużo luźniejszego podejścia. Głównie w obszarze projektów NFT np. Bored Ape Yacht Club. Ta społeczność bawi, integruje i pobudza swoich fanów.
W sumie obie te marki mają specyficzny dla siebie “ton głosu” i obie robią to dobrze. Wszystko zależy od tego, czy znasz swoich odbiorców.
Wyobrażenie o Marce
Twoje logo nie jest jedynym elementem wizualnym marki, na którym będziesz polegać…
Upewnienie się, że Twój brand jest spójny i buduje właśnie taki przekaz, to najlepsze co możesz zrobić na tak niepewnym rynku, jak Web3.
Wyobrażenie o marce to proces, na który składają się wszystkie Twoje działania. Nie liczy się tylko logo czy kolory, ale także narracja, zdjęcia i forma przekazywania informacji.
Marka, która ma spójne obrazy, sprawia wrażenie, dążącej do konkretnego — zrozumiałego celu.
Jeśli wszystkie aspekty Twojej marki są do siebie dopasowane lub trzymają się pewnych zasad, sprawia to wrażenie wiarygodności. Konsumenci są bardziej skłonni zaufać marce, która ma dopracowany branding i komunikację, niż takiej, która tego nie ma.
Marka, która robi to dobrze — jako potentat branży to Ethereum.
Ethereum z powodzeniem wykorzystuje spójną wizualizację marki, aby połączyć ją w całość.
Wystawia swoje logo na front, łącząc przy tym kolory i ilustracje. To wiąże wszystkie elementy wizualne razem i nadaje im eleganckiego oraz schludnego wyglądu.
Podsumowanie
Podczas projektowania i rozwijania marki w świecie Web3, Blockchain, Crypto czy NFT warto pamiętać, że aspekty wizualne (w tym logo, kolorystyka i typografia) stoją na pierwszym froncie Twojej marki.
To właśnie z nimi utożsamia się odbiorca w pierwszych sekundach styku z Twoją marką.
Dlatego ważne jest, aby wszystkie wizualne aspekty marki podążały w tym samym kierunku. Jeśli uda Ci się to osiągnąć, to Twoja marka będzie przyciągała silne community.
Branża Web3 rozwija się szybko, dlatego jeszcze trudniej jest się wyróżnić. Jednak rozpoznawalność, spójność i zaufanie można zbudować poprzez silny i atrakcyjny wizualnie branding.
Czy jesteś gotowy, aby wyruszyć w swoją podróż po Web3?
Loop Studio może Ci w tym pomóc jako Twój Partner w tematach brandingowych. Nie czekaj i już teraz napisz do nas.