Blockchain Brandbook - Czyli jak powinna wyglądać marka w Web3

Blockchain Brandbook - Czyli jak powinna wyglądać marka w Web3

Przy wręcz OGROMNEJ konkurencji w środowisku Web3 ważne jest, aby Twoja marka wyróżniła się z tłumu. 

Możesz mieć genialny pomysł. Nawet najbardziej kreatywny marketing. Ale to właśnie Twój branding będzie spajał to wszystko.

Co zatem sprawia, że niektóre marki w świece Web3 są takie wspaniałe? 

Przyjrzyjmy się kilku kluczowym elementom budowania silnej marki. A także temu, co możesz zrobić, aby zyskać przewagę, stawiając TYLKO na jej wygląd.

BrandWeb3.png

Chcesz, aby Twoja marka zapadała w pamięć? Musisz dopracować wszystkie aspekty identyfikacji wizualnej od A do Z.

Twoja marka musi udowodnić klientom, że jest godna zaufania, bezpieczna i oferuje usługi wysokiej jakości.

Ważnym aspektem (szczególnie w branży blockchain) jest upewnienie się, że Twoja marka jest przystępna. Mówiąc prościej: czy edukuje odbiorców na temat rozwiązań, które świadczysz.

Jeśli Twoja marka nie będzie godna zaufania i wyda się niebezpieczna, to konsumenci szybko się wykruszą. Podobnie w sytuacji, gdy odbiorcy nie wiedzą, co reprezentuje.

Zapytaliśmy o zdanie Łukasza, który każdego dnia pracuję nad dobrym imieniem brandów w świecie Web3. Oto co powiedział:

Brand to coś więcej niż tylko logo marki czy kolory, jakich używamy w Social Media i na stronie. To historia, którą opowiadamy nie tylko naszym klientom, ale i pracownikom, inwestorom, partnerom biznesowym. 

Dlaczego silny (i zaufany) brand w świecie Web3 jest tak ważny? 

Szeroko mówi się o tym, że branża Web3 to w dużej mierze scamy i projekty, które równie szybko upadają, jak powstają. Czy chcesz być częścią tej narracji, czy może chcesz napisać swoją? 

Świadome kreowanie marki to przejęcie kontroli nad tym — jak będziemy postrzegani. Warto o tym myśleć już na początku działalności. Marka jest aktywem biznesowym. Nie zostawiajmy swojego biznesu w rękach innych.
LukasOlender_LoopStudio.png

Gdy mówimy o rozwijaniu marki, musisz rozważyć szereg rzeczy, takich jak: logo, kolory, typografia, ToV i jakie wyobrażanie ma generować marka.

Logo

Logo jest pierwszą rzeczą, jaką konsument dostrzega podczas interakcji z Twoją marką. Dlatego musi doskonale oddawać wartość Twojego projektu czy firmy.

Ikony, kolory i typografia w logo powinny łączyć się i współpracować, aby dać wizualną reprezentację tego, co oznacza Twoja marka.

Ponieważ świat Web3 jest oparty na technologii cyfrowej, prawie wszystkie marki przywiązują dużą uwagę do swojej identyfikacji wizualnej.

W czasach setek reklam i mediów społecznościowych nacisk na wyróżnienie (i zostanie zapamiętanym) jest ogromne. 

Jeśli chodzi o projekt logo, w środowisku Web3  w dużym stopniu stawia się na wyeksponowanie innowacyjności. 

Jednym z przykładów przyjemnego wizualnie projektu logo jest Maker:

Maker_LoopStudio.png

Maker wykorzystuje kształt bloku reprezentującego blockchain, ale przedstawia go wizualnie, aby wyglądał jak "M". Znak kombinacji zawiera nazwę marki wraz z jej ikoną. 

Alternatywnie ich znak marki składa się wyłącznie z ikony, która doskonale radzi sobie z reprezentowaniem zarówno branży blockchain, jak i inicjału nazwy marki.

MakerTwitter_LoopStudio.png

Marka crowdpub, którą jakiś czas temu wprowadzaliśmy wizualnie w świat Web3 również prezentuje się świetnie. Łączy charakterystyczne znaki dla swojego typu działalności zachowując przy tym pełen minimalizm. Prosto, konkretnie i co najważniejsze — w punkt.

Crowdpub_LoopStudio.png

Całe Case Study znajdziesz tutaj: Sprawdź

Loga są kluczowym aspektem brandingu w Web3. Głównie ze względu na cyfrowy charakter branży. 

Marki działają w dużym stopniu na wizji, obietnicy oraz sporej niepewności. 

Dla porównania marka detaliczna — czyli taka, jaką znajdziesz w lokalnym sklepie, może być rozpoznana przez swoje opakowanie. Marka działająca w digitalu konkuruje jedynie identyfikacją wizualną. 

Dlatego tak ważne jest, aby wizerunek Twojej marki był atrakcyjny, dopracowany i silny.

Kolory

Drugim najważniejszym wizualnym aspektem Twojej marki jest kolor. 

Kolor jest potężnym narzędziem pomagającym w przekazywaniu wartości marki. Podczas tworzenia identyfikacji wizualnej powinieneś dobrze zastanowić się nad kierunkiem kolorystycznym swojej marki. 

Zainspiruj się psychologią i znaczeniem kolorów:

Znaczeniekolorów_LoopStudio.png

źródło: pl.wix.com/blog/artykul/psychologia-logo

W przeciwieństwie do innych branż Web3 jest pełne marek z różnymi kolorami przeplatającymi się przez ich branding i social media marketing. 

Nie ma ograniczeń co do tego, ile i jakich kolorów możesz wprowadzić do swojej marki. Ważne, aby były one dobrane z głową. 

Chaos może sprawić, że ludzie zaczną postrzegać markę jako nieodpowiedzialną, niedopracowaną, czy niebezpieczną.

Rozważając wybór kolorów, pamiętaj, że nie będą one występować tylko w Twoim logo… 

Kolory, które wybierzesz, będą ostatecznie rozlewać się na inne obszary Twojej marki. Takie jak: strona internetowa, social media czy materiały produktowe. 

Polkadot oferuje świeże podejście do kolorów używanych w swoim brandingu:

PolkaDot_LoopStudio.png

Odchodzi od standardowych stonowanych kolorów używanych w digitalu i zamiast tego łączy czerń (i biel) z różami oraz fioletami. 

Czarne odcienie użyte w brandingu pomagają stworzyć poczucie władzy i formalności. Podczas gdy róże i fiolety pomagają wprowadzić nieco zabawy, co zapewnia dobry balans kompozycji. Z kolei białe tła dają poczucie prostoty.

Z drugiej strony mamy Cosmos, który stawia na ciemne tła z niebieskimi, pomarańczowymi i fioletowymi akcentami w swoim brandingu:

Comos_LoopStudio.png

Ciemne tła tworzą poczucie siły, a jaśniejsze odcienie kilku kolorów wzbudzają u odbiorców pewność siebie.

Typografia

Wybierając czcionki do wykorzystania w brandingu, weź pod uwagę ich wygląd i użyteczność. 

Typografia musi być  czytelna, w przeciwnym razie ludzie będą zniechęceni do czytania Twoich treści. 

Spora część czytelników zrezygnuje z kontaktu z Tobą, jeśli będą mieli trudności z rozszyfrowaniem Twojego contentu. Nikomu nie chce się tracić czasu na utrudnienia.

Typografia podobnie jak kolor może reprezentować wartości i atrybuty marki. Czcionki serif inicjują uczucia zaufania i szacunku, ponieważ są uważane za "tradycyjny" wybór stylu. 

Z drugiej strony, czcionki bezszeryfowe są uważane za bardziej popularny wybór i dają wrażenie nowoczesności. Podkreślają, że coś jest przystępne i proste.

Popularnym wyborem typografii w ramach brandingu Web3 jest użycie czcionek bezszeryfowych, aby reprezentować nowoczesność branży. 

Tone of Voice

Podejmowanie decyzji o tonie głosu, który ma być używany w ramach marki, jest ważne dla interakcji i budowania relacji z odbiorcami. 

Jeśli chcesz dobrać idealny “ton głosu”, musisz świetnie rozumieć swoją grupę docelową.

W końcu to ludzie, z którymi Twoja marka będzie nieustannie podejmowała próby nawiązania kontaktu, a następnie szczerej relacji.

Tworzenie marki w świecie Web3 jest przede wszystkim procesem budowania zaangażowanej społeczności — a to powoduje, że Tone of Voice jest kluczowy. 

Większość interakcji z klientami będzie odbywać się za pośrednictwem mediów społecznościowych. Dlatego Twoje copy musi być napisane z zachowaniem odpowiedniego wydźwięku.

Wskazówka: wyobraź sobie, że Twoja marka jest człowiekiem, z którym poszedłeś na kawę. Zastanów się, jak przebiega Wasza rozmowa. Jaka jest Twoja marka podczas spotkania? 

Jest zabawna? Wplata inteligentne żarty? A może jest poważna i profesjonalna w całej swojej okazałości? 

Jednym z przykładów marki blockchain, która wyjątkowo dobrze wykorzystuje swój “ton głosu”, jest Binance. 

Wykorzystują swój ton głosu na platformach społecznościowych jak np. Twitter, aby angażować i wchodzić w interakcje z odbiorcami. 

Wychodzi im to fantastycznie!

Ich narracja jest odpowiedzialna, formalna i miejscami zabawna.

Binance_LoopStudio.png

W przestrzeni Web3 w przeciwieństwie do Binance możemy zaobserwować dużo luźniejszego podejścia. Głównie w obszarze projektów NFT np. Bored Ape Yacht Club. Ta społeczność bawi, integruje i pobudza swoich fanów.

W sumie obie te marki mają specyficzny dla siebie “ton głosu”  i obie robią to dobrze. Wszystko zależy od tego, czy znasz swoich odbiorców.

ToneofVoice_LoopStudio.png

Wyobrażenie o Marce

Twoje logo nie jest jedynym elementem wizualnym marki, na którym będziesz polegać…

Upewnienie się, że Twój brand jest spójny i buduje właśnie taki przekaz, to najlepsze co możesz zrobić na tak niepewnym rynku, jak Web3.

Wyobrażenie o marce to proces, na który składają się wszystkie Twoje działania. Nie liczy się tylko logo czy kolory, ale także narracja, zdjęcia i forma przekazywania informacji. 

Marka, która ma spójne obrazy, sprawia wrażenie, dążącej do konkretnego — zrozumiałego celu. 

Jeśli wszystkie aspekty Twojej marki są do siebie dopasowane lub trzymają się pewnych zasad, sprawia to wrażenie wiarygodności. Konsumenci są bardziej skłonni zaufać marce, która ma dopracowany branding i komunikację, niż takiej, która tego nie ma.

Marka, która robi to dobrze — jako potentat branży to Ethereum.

Ethereum z powodzeniem wykorzystuje spójną wizualizację marki, aby połączyć ją w całość. 

Wystawia swoje logo na front, łącząc przy tym kolory i ilustracje. To wiąże wszystkie elementy wizualne razem i nadaje im eleganckiego oraz schludnego wyglądu.

ETH_LoopStudio.png

Podsumowanie

Podczas projektowania i rozwijania marki w świecie Web3, Blockchain, Crypto czy NFT warto pamiętać, że aspekty wizualne (w tym logo, kolorystyka i typografia) stoją na pierwszym froncie Twojej marki. 

To właśnie z nimi utożsamia się odbiorca w pierwszych sekundach styku z Twoją marką.

Dlatego ważne jest, aby wszystkie wizualne aspekty marki podążały w tym samym kierunku. Jeśli uda Ci się to osiągnąć, to Twoja marka będzie przyciągała silne community.

SilnyBrand_LoopStudio.png

Branża Web3 rozwija się szybko, dlatego jeszcze trudniej jest się wyróżnić. Jednak rozpoznawalność, spójność i zaufanie  można zbudować poprzez silny i atrakcyjny wizualnie branding.

Czy jesteś gotowy, aby wyruszyć w swoją podróż po Web3?

Loop Studio może Ci w tym pomóc jako Twój Partner w tematach brandingowych. Nie czekaj i już teraz napisz do nas.

Porozmawiajmy o Twoim projekcie

Opisz nam swoje wyzwania biznesowe, znajdziemy rozwiązanie.