Jak wyróżnić markę z tłumu?

Jak wyróżnić markę z tłumu?

Każdy w świecie sprzedaży i biznesu marzy, aby klienci sami go zauważali. Nie ma tutaj żadnych wyjątków.

Jak pewnie doskonale wiesz, sam produkt, czy usługa nawet o najwyższej jakości to wciąż za mało…

Tworzyć to samo, co inni jest łatwo. Jednak podążając taką drogą, za dużo nie osiągniesz. Mało tego! Będziesz tylko kolejną ofertą spośród wielu (nuda).

Wbrew pozorom nawet najlepszy produkt sam się NIE obroni. 

Niezwykle ważna jest umiejętność nazwania, opakowania i zaproponowania tego, co chcesz sprzedać.

Jest tylko jeden sposób, aby wygrać z konkurencją….

Musisz wyróżnić swoją firmę!

Chcesz wyjść przed szereg i dać się zauważyć odbiorcom? 

Przeczytaj ten artykuł do samego końca.

1. Zacznij od analizy rynku!

To absolutna podstawa. Bez analizy konkurencji, nie dowiesz się: co robią, jak robią, jakie mają efekty i czy podoba się to odbiorcom.

1234 (1).png

W tym celu sprawdź wszystkie firmy, które przychodzą Ci do głowy. 

Poznaj ich podejście, zwyczaje i unikalne propozycje wartości. 

Na tym etapie łatwo zidentyfikować, czego brakuje w Twojej niszy. A mając takie dane, jesteś w stanie jako pierwszy wyjść z nową propozycją.

Twoją konkurencją NIE są tylko te firmy, które świadczą podobne usługi do Twoich. Tak. Dobrze przeczytałeś.

Dlatego warto również zwrócić uwagę na firmy, które odpowiadają na dokładnie te same potrzeby odbiorców, ale w inny sposób niż Ty.

Poznaj je i spróbuj wyciągnąć z nich coś dla siebie.

2. Poznaj i zrozum swojego klienta

Raz a dobrze zastanów się kto jest Twoim klientem. 

Uwierz, że nie ma takiego produktu, który byłby idealny dla każdego. Dlatego nie ma sensu sprzedawać każdemu.

Pomyśl o jednym człowieku. Twoim idealnym kliencie, któremu chciałbyś pomóc swoim produktem lub usługą. 

Pomoże Ci w tym odpowiedź na poniższe pytania:

  • Czy to mężczyzna, a może kobieta?
  • Ile ma lat?
  • Gdzie pracuje?
  • Czy ma rodzinę?
  • Jakie ma problemy?
  • Jakie są jego potrzeby?
  • O czym myśli w ciągu dnia?
  • Ile zarabia miesięcznie (dokładnie)?
  • Czym się zajmuje w wolnych chwilach?
persona (1).png

Taki zabieg ma nawet swoją nazwę: stworzenie persony sprzedażowej. Polega na dokładnym poznaniu klienta.

Ta jedna z pozoru prosta rzecz, pomoże Ci zrozumieć, do kogo kierujesz swoje produkty. 

Dzięki niej będziesz w stanie określić, co dla tych osób może być atrakcyjne i w jaki sposób należy budować komunikację, aby do nich dotrzeć.

Damian Pera, który jest Dyrektorem Kreatywnym, dodał:

Najważniejsze w procesie budowania marki jest określenie grupy docelowej. Prawdopodobnie to jeden z najważniejszych etapów, ponieważ to właśnie pod nią będziemy budowali następne skojarzenia m.in audiowizualne. Znalezienie wspólnych cech między naszą grupą docelową a naszym produktem pozwoli uwydatnić to, co najlepsze i to, z czym odbiorca chciałby kojarzyć swój zakup. Projektowanie, to sztuka kierowania oczami widza. Powinniśmy sobie to ułatwić poprzez znalezienie wspólnego języka już na etapie budowania skojarzeń z marką.

Spójrzmy na mały przykład. Jesteś producentem świątecznych pierników. Pakujesz swoje pierniki w opakowania przedstawiające uśmiechniętego Mikołaja. Świątecznie prawda?

Jednak... okazuje się, że Twoim odbiorcom pierniki nie kojarzą się z nowoczesnym i dzisiejszym wizerunkiem Mikołaja. Twoi odbiorcy powiązali z piernikami bardzo silną emocję.

Lata temu w okresie świątecznym wypiekali pierniki ze Swoimi Babciami.

W tej sytuacji warto zastąpić wizje kreskówkowego Mikołaja na opakowaniu wizerunkiem Mikołaja z pudełka, które leżało na stoliku u twojej babci. Odbiorcy w ten sposób powiążą z Twoimi piernikami dodatkowy ładunek emocjonalny, który wpłynie na finalny odbiór produktu.

Będą częściej kupowane? Będą ładniejsze? A może i nawet będą smaczniejsze?

Branding oparty o emocje i prawdziwe wartości ma sporą moc.
Marka_Damian 2.png

3. Zastanów się co wyróżnia Twoją firmę

Gdy już wiesz, jak wyglądają inni na Twoim rynku, w końcu przyszedł czas, aby wypisać wszystko, co Cię wyróżnia. 

Jeśli rozumiesz rynek i wiesz, kto się na nim znajduje, możesz bez problemu określić wszystkie cechy, które wyróżniają Twoją firmę na tle konkurencji.

Wszelkie odstępstwa od tego, co powszechnie znane, będą świetnym fundamentem do budowania Twojej oryginalności.

Wszystko w imię zasady: wyróżnij się albo giń.

Wyroznij_sie (1).png

Jeśli większość Twojej konkurencji nawiązuje do konkretnego stylu i motywu (co zdarza się często), pójdź w zupełnie inną stronę. Zbuduj coś, co zwraca uwagę na Twoją odmienność i oryginalność. 

Warto zwrócić uwagę na to, że powyższa technika nie sprawdzi się w każdym przypadku.

W końcu zakład pogrzebowy nie powinien mienić się wszystkimi kolorami tęczy i nosić nazwy „wesoła nowina” 😅

Na szczęście większość przypadków pozwala na wykorzystanie kreatywności i obranie własnej drogi.

4. Zbuduj branding, któremu zaufają odbiorcy

Ostatni i najważniejszy element to inwestycja w branding, czyli kreowanie świadomości marki w głowach Twoich odbiorców. 

To właśnie branding buduje pierwsze wrażenie o naszej marce, zachęca do zapoznania się z ofertą i buduje emocje.

Odpowiednio zbudowana strategia marki od strony brandingu potrafi dwoić i troić zyski firmy. Oczywiście pieniądz jest efektem zbudowanej rozpoznawalności, zapamiętywania czy chociażby budowania zaufania - a za to odpowiedzialny jest właśnie branding.

To jak pokazujesz produkt, wpływa bezpośrednio na odbiór Twojej marki. Jeśli zrobisz to źle, zniechęcisz do siebie potencjalnych klientów.

branding (1).png

A tego raczej chcielibyśmy uniknąć. Prawda?

Żadna marka nie może istnieć bez unikalnej osobowości. Twoja firma powinna budować angażujące historie, wywoływać emocje i dostarczać wartości.

Podsumowanie

Wzbudzenie zainteresowania Twoją marką wśród potencjalnych klientów nie jest najprostszym zadaniem… Ale nie jest czymś niemożliwym.

Zacznij od analizy rynku. 

Następnie określ personę idealnego klienta. 

Zastanów się i wypisz wszystko to, co wyróżnia Twoją firmę na tle konkurencji. Nie bój się być "inny". 

Zainwestuj w dobry branding. To klucz do sukcesu Twojej marki. Dzięki niemu zadbasz o idealne pierwsze wrażenie.

Wzbudzisz pozytywne emocje i zachęcisz odpowiednie osoby do zapoznania się z Twoją ofertą. 

Warto pamiętać, że wszystkie opisane wyżej procesy są długotrwałym działaniem i nie da się tego zrobić „na szybko”. 

Firmy latami starają się przekazywać swoje wartości odbiorcom…

Jedno jest pewne, te wszystkie starania są warte zachodu i odpowiednio wdrożone zwrócą Ci się z nawiązką.

Musisz tylko zrobić pierwszy krok i…

Możesz go zrobić z nami ;)

Użyj poniższego przycisku i skontaktuj się z nami. Pomożemy w stworzeniu serca Twojej marki.

Porozmawiajmy o Twoim projekcie

Opisz nam swoje wyzwania biznesowe, znajdziemy rozwiązanie.