Designer Przyszłości: Kluczowe kompetencje i umiejętności w dzisiejszym świecie
Nieustanny rozwój technologiczny, rynek pracownika, inflacja, sztuczna inteligencja, marzenia, wolność i pieniądze.
To są jedynie niektóre z powodów, dla których ludzie chcą być lepsi w tym, co robią.
Niektórymi kierują ambicje, inni kierują się lękiem (np. utrata pracy), a jeszcze inni gonią marzenia — podróże, pieniądze czy wolność.
Jesteś jedną z tych osób.
Niezależnie od tego, z jakiego powodu tu jesteś, jedno jest pewne.
Chcesz być lepszy w tym, co robisz.
Zastanówmy się więc, jakimi kompetencjami będzie posługiwał się designer przyszłości?
Zapytaliśmy o to kilku specjalistów z branży. Oto co odpowiedzieli:
Patrz szeroko
Szerokie spojrzenie na branżę oraz empatia
Daria Pyziak, Brand & UI/UX Designer w Kreatywny Brand
Bardzo krótko, ale konkretnie! Często spotykaliśmy się w naszej pracy z sytuacją, w której designer miał serio świetne umiejętności. Robił niesamowite projekty. Jednak gdy przyszło mu pracować z klientem, to pojawiał się problem.
Szerokie spojrzenie na branże i empatia mogą pomóc w zrozumieniu naszego odbiorcy. Bez tego nawet najlepszy designer będzie miał problem, aby zrozumieć swoje zadanie.
Pójdźmy dalej. Co jeszcze wchodzi w skład skilli przyszłości dobrego designera?
Roboty-Asystenci
Elastyczność i umiejętność sprawnego delegowanie swoich obowiązków narzędziom cyfrowym przyszłości.
Jakub Łodej, Junior Graphic Designer w ADMIND
Narzędzia przyszłości. Sztuczna Inteligencja. Automatyzacje i pewnie wiele innych bajerów.
Postęp technologiczny wciąż dąży do tego, aby człowiek robił więcej, mniejszymi nakładami pracy.
Są ludzie, którzy już teraz tworzą startupy w pojedynkę przy użyciu dziesiątek lub setek robotów (automatyzacje).
Designer, który będzie w stanie każdego dnia zaoszczędzić godzinę na powtarzalnej pracy, będzie miał przewagę. Sporą przewagę.
Poruszyliśmy ten temat w innym wpisie. Znajdziesz go tutaj: Sztuczna inteligencja jest zagrożeniem? Jak wykorzystać A.I. na swoją korzyść?
Tymczasem wróćmy do pytania: Jakimi kompetencjami będzie posługiwał się designer przyszłości?
Miękkie skille są na wagę złota
Elastyczność, kreatywność, wiedza projektowa z szerokiego spektrum projektów. Multi-dyscyplinarność.
Piotr Krauze, Designer w Loop Studio
To są umiejętności, które bardzo ciężko będzie zastąpić sztuczną inteligencją. Designerzy, którzy regularnie będą dbać o swoją kreatywność, a także będą poszerzać swoją ogólną wiedzę na temat projektowania (i marketingu), pozwolą sobie na wejście do topki.
O tym też powiedział Przemek. Spójrzmy:
Budowanie relacji
Najważniejsze są te kompetencje, których nie zastąpi technologia, automatyzacja i AI.
Empatia, komunikacja i tworzenie relacji (także współpracy), innowacyjność i kreatywność (w rozwiązywaniu problemów), umiejętność adaptacji i korzystania z technologii, oraz aktywne uczenie i nastawienie na zmianę.
Przemysław Wrochna, Brand Designer
Dobrze ujęte! Szczególnie warto zwrócić uwagę na kwestię budowania relacji. Designerzy często (choć nie zawsze) wolą być w cieniu.
Robią swoje i się nie wychylają. Niestety to nie jest dobra droga w kierunku rozwoju.
Relacje w naszym życiu to wszystko. To zadowolenie z pracy, opinie, klienci, pieniądze i poczucie spełnienia.
Designerzy, którzy nauczą się budować dobre relacje ze swoimi klientami, będą mogli liczyć na lepsze i często prostsze życie.
Zlecenia będą same przychodzić.
Polecenia zaczną się sypać garściami.
A za tym pójdą pieniądze.
A gdy o tym mowa, spójrzmy na ostatnią odpowiedź.
Znanie własnej wartości
Oryginalność, Kreatywność, no i znanie swojej wartości. Programu/narzędzia każdy może się nauczyć, ale bez pewnych cech czy to wrodzonych, czy ciężko wypracowanych będzie trudniej podejmować decyzję. Grunt to pomysł, a pomysł zawsze można podrasować.
Znanie swojej wartości to coś, co serio jest niezbyt częste.
Design, logotypy czy animacje to ciężka praca. Szczególnie dla głowy. Nie każdy klient to wie. W głowach niektórych to przecież 3 machnięcia pędzlem i bam. Projekt gotowy!
No nie. Często kryje się za tym briefowanie, research, analiza, proces kreatywny, szkicowanie, wykończenie i poprawki.
Jeśli chcesz wykonywać swoją pracę DOBRZE, to znaj swoją wartość. Nie rzucaj ogromnych zniżek. Nie negocjuj poniżej akceptowalnego poziomu.
W ten sposób sabotujesz własną pracę. Designerzy, którzy będą trzymali uczciwy poziom swojej pracy, nawet w najdalszej przyszłości sobie poradzą.
Tak zdobywa się szacunek klientów. A za tym idzie wiele więcej korzyści.
Podsumowanie
Kompetencje przyszłości w życiu Designera nie opierają się zbyt mocno na technologii. Automatyzacje czy Sztuczna Inteligencja rzeczywiście mogą pomóc, ale to tylko dodatek.
Najważniejsze w tym wszystkim jest zrozumienie klienta, komunikacja, spore zasoby kreatywności, empatia, wiara w to, co się robi, szeroka znajomość rynku oraz elastyczność.
Możesz nad tym wszystkim zacząć pracować nawet teraz. Wybierz jedną z tych kompetencji i zacznij działać.
Powodzenia!