Czemu dobrze przemyślany branding jest aż tak ważny?

Czemu dobrze przemyślany branding jest aż tak ważny?

Gdy na horyzoncie pojawia się kryzys, twórcy, freelancerzy i przedsiębiorcy zadają pytanie: Co zrobić, aby przetrwać? 

Następstwem tego pytania jest poszukiwanie sposobu, aby wyróżnić się na tle konkurencji. Każdy walczy o wzrok klientów oraz miejsce w ich pamięci.

Nawet jeśli nie robią tego świadomie, to i tak podejmują akcje, które mają to na celu.

Szczególnie teraz — gdy po 2020 roku, praktycznie każdy większy brand wszedł w digitalową dżunglę.

Aby w niej przetrwać, trzeba uzbroić się w odpowiednie narzędzia, które zapewniają bezpieczeństwo. Są nimi między innymi: 

  • reklama, 

  • social media marketing, 

  • często zapominany branding.

To ten ostatni odpowiada za sukces w dłuższym terminie. Wpływa na budowanie rozpoznawalności, zaufanie, wczesne zbijanie obiekcji i prawdziwą lojalność klientów. 

Czym jest branding?

Branding, czyli budowanie marki, to proces tworzenia i zarządzania wizerunkiem oraz tożsamością biznesu, mający na celu wywarcie pozytywnego i trwałego wrażenia na konsumentach. 

Konkretnie i prosto. Tutaj moglibyśmy postawić kropkę. Wejdźmy jednak nieco głębiej w definicję brandingu.

W praktyce branding stoi bardzo blisko marketingu. Marketing jest tym, CO marka robi, a branding tym, JAK ta marka to robi.

Dodaj podtytuł (6) (1).png

Branding to sposób, w jaki marka prezentuje się w oczach klientów, zarówno pod względem wizualnym, jak i emocjonalnym.

Można to porównać do celebrytów. Każdy z nich wychodzi na czerwony dywan. Każdy też robi coś, z czego jest znany. Jednak! Jedni są szanowani, z innych się drwi, a co niektórych traktuje się jak autorytet.

To JAK robią swój marketing, wpływa na to, jak są odbierani. Od tego jest właśnie branding.

Porównując branding do sławnych i szanowanych osób, można zauważyć kilka podobieństw:

Rozpoznawalność: Sławne osoby posiadają swoje unikalne cechy, które odróżniają je od innych (np. ikoniczne stroje, uczesanie, czy sposób mówienia). Marki tworzą swoją rozpoznawalność poprzez unikatowe elementy wizualne, takie jak logo, kolorystyka czy sposób wypowiedzi.

Autentyczność: Szanowane osoby często są doceniane za swoją autentyczność i spójność wartości, jakie reprezentują. Podobnie, silne marki są autentyczne i konsekwentne w komunikacji swoich wartości, co pozwala im zbudować trwałe relacje z klientami.

Emocje: Tak jak sławne osoby mogą wywołać określone emocje w swoich fanach (np. podziw, sympatię, duma), tak marki tworzą emocjonalne więzi z klientami poprzez wspólne wartości, wrażenia i doświadczenia.

Pamięć: Sławni ludzie pozostają w pamięci dzięki swoim dokonaniom i wpływowi, który wywarli na innych. Dobry branding pozwala markom na utrwalenie swojej obecności w pamięci konsumentów, co zwiększa prawdopodobieństwo ponownego wyboru tej marki w przyszłości.

W skrócie branding to proces, który ma na celu stworzenie spójnego, atrakcyjnego i wartościowego wizerunku marki, podobnie jak sławne osoby budują swoją reputację i wpływ w społeczeństwie.

Czym różni się branding od marketingu?

Branding pełni funkcję myśliciela, który stara się zdefiniować tożsamość i charakter marki. Jego celem jest zapewnienie spójności komunikacji.

Główne pytanie, które sobie ten myśliciel zadaje, brzmi –  DLACZEGO?

Dlaczego istniejemy? 
Co nas wyróżnia? 
Co powoduje, że ktoś na nas spojrzy?

Myśliciel — czyli nasz branding, patrzy bardzo daleko. Skupia się na wizji i misji. Szuka potwierdzenia, że marka wywołuje konkretne emocje i skojarzenia.

Branding powinien nie tylko wyznaczyć kierunek, ale także jasno wyjaśnić czemu tam zmierzamy i jakie są nasze cele.

W przeciwieństwie do brandingu — marketing to wykonawca. Bierze narzędzia i działa. Przekłada wizję myśliciela na konkretne wdrożenia np. całą kampanię marketingową.

Marketing rzadko zadaje pytania, ale jeżeli już to zrobi, to trzymają się one słowa JAK.

Jak się rozwijamy?
Jak osiągamy dany efekt?
Jak to mierzymy?

Marketing nie patrzy zbyt daleko. Jego celem są szybkie i mierzalne rezultaty. Skupia się na narzędziach, konkretnych zadaniach i ludziach — którzy mogą pomóc w osiągnięciu danego zadania.

Działania marketingowe skupiają się na tworzeniu kampanii. Są one planowane, realizowane, następnie sprawdza się wyniki i udoskonala proces.

Wszystko po to, aby sprzedać i udoskonalić kolejną kampanię, która zastąpi poprzednią. Marketing jest konkretny, spogląda krok lub dwa w przód. To sprint.

Branding  to natomiast maraton. Dla wielu osób jego rola nie do końca jest zrozumiała. To normalne. Łatwo zignorować korzyści, które pojawiają się dopiero po kilku miesiącach (a nawet i latach).

Właśnie dlatego poprosiliśmy kilku specjalistów z branży, aby odpowiedzieli na ważne pytanie. Oto ich odpowiedzi.

Jaki jest najczęstszy problem w zrozumieniu wagi brandingu przez klientów?

Branding = Jakość?

Na szczęście coraz częściej rozumiemy, że mamy potrzebę budowania marki. My, czyli polscy przedsiębiorcy (bo sam nim jestem), inwestorzy i twórcy produktów, usług, marek osobistych. I to jest dobre.

Problem natomiast pojawia się przy próbie zdefiniowania jakości, jaką za sobą niesie odpowiedni branding. Jakie są cechy dobrych działań brandingowych? Czy jest on komplementarny ze strategią marki/firmy? A przede wszystkim, ile takowy powinien kosztować?

Z tym ostatnim (również my) sami mamy problem, by odpowiednio wycenić naszą pracę ;)

Przemysław Wrochna, Brand Designer

Przemek powiedział o czymś, do czego mało kto chce się przyznać. Klienci przychodzą do brandingowców / designerów z różnymi problemami. Sztuką jest dobrać odpowiednie rozwiązanie, przemyśleć je i następnie zaprojektować wszystko w taki sposób, aby spięło się z potrzebami klienta. 

Nie zawsze jest to łatwe. 

Wróćmy jednak do pytania i spójrzmy na kolejną odpowiedź.

Jaki jest najczęstszy problem w zrozumieniu wagi brandingu przez klientów?

Świadomość korzyści

Brak świadomości tego, jak dużo dobry branding może zdziałać, a także zamknięta głowa. Ponieważ o ile z tym pierwszym można walczyć, np. uświadamiać klienta o pewnych rzeczach, tak niestety często w branży można napotkać ścianę nie do przebicia. Oczywiście takie same braki można znaleźć u twórców.

Krzysztof Zarębski, Grafik w Sunrise

Wiedzy w internecie jest sporo. Widzimy, że firmy zaczynają wykorzystywać branding na swoją korzyść. Są to w większości firmy, które dynamicznie się rozwijają. 

Czy dlatego, że zadbali o branding? 

W dużym stopniu tak. Branding w połączeniu z produktem dobrej jakości oraz wytrwałością pozwala wbić się do świadomości klientów. Znacznie przyspiesza to rozwój biznesu.

Ostatnia odpowiedź przed nami.

Jaki jest najczęstszy problem w zrozumieniu wagi brandingu przez klientów?

Branding to tylko logo?

Ludzie czasem myślą, że to tylko logo. Branding to też strategia, to cały proces, który nie jest tylko ładnym obrazkiem, ale ma powodować rozwój marki. Częstym problemem jest zbyt wąskie patrzenie na aspekty komunikacyjne w firmie. Tylko część klientów prosząca o projekt identyfikacji wizualnej ma wcześniej dokładnie przemyślane podstawy strategii. Kim jest nasza marka? Do kogo trafia? Bez odpowiedzi na te pytania, marka może szybko zakręcić się w kółko i wrócić do punktu wyjścia.

Daria Pyzik

Branding to strategia. To coś, co wyznacza kroki, które stawia marka. Warto zastanowić się nad swoimi oczekiwaniami oraz wartościami płynącymi z samego wnętrza marki. Ktoś za Ciebie tego nie zrobi. To Ty musisz opowiedzieć dobrą historię swojej marki, aby specjalista mógł przełożyć to na konkret.

Ale czy warto? Jaka jest realna wartość brandingu? Na co można liczyć?

Wartość brandingu

Dobrze zrobiony branding przynosi wiele korzyści dla startupów i firm. Oto niektóre z nich:

Wyróżnienie na rynku: Unikalna i spójna tożsamość marki pozwala startupom i firmom wyróżnić się na tłocznym rynku, zwracając uwagę potencjalnych klientów i inwestorów.

Budowanie zaufania: Profesjonalny wizerunek marki buduje zaufanie wśród klientów, partnerów biznesowych i inwestorów. Przekłada się na większe szanse na pozyskanie finansowania, zwiększenie sprzedaży i rozwój firmy.

Kreowanie lojalności: Dobry branding pozwala na nawiązanie emocjonalnej więzi z klientami, co prowadzi do zwiększenia lojalności i długotrwałych relacji. Lojalni klienci częściej polecają markę innym, co przyczynia się do wzrostu bazy klientów. Z czasem tacy klienci zostają ambasadorami marki. Bezinteresownie promują jej produkty, a także bronią jej wartości.

Komunikacja wartości i misji: Branding pozwala na skuteczne przekazanie wartości i misji firmy, co ułatwia potencjalnym klientom identyfikację z marką i zrozumienie tego, co firma ma do zaoferowania.

Ułatwienie decyzji zakupowych: Dobra marka ułatwia klientom podjęcie decyzji zakupowych poprzez zapewnienie spójnego i atrakcyjnego wizerunku, który przekłada się na odbiór produktów jako wartościowych i godnych zaufania.

Atrakcyjność dla talentów: Silny wizerunek marki przyciąga utalentowane osoby, które chcą być częścią organizacji i przyczynić się do jej sukcesu. Zdobycie utalentowanych pracowników jest kluczowe dla wzrostu i rozwoju firmy.

Wyższa wartość marki: Dobrze zbudowany branding może znacząco zwiększyć wartość marki, co jest istotne przy ewentualnej sprzedaży firmy, pozyskiwaniu inwestorów czy wprowadzeniu na giełdę.

Czy warto inwestować w branding?

Lepiej, więcej i drożej. Tak właśnie możesz sprzedawać, mając silny brand. Czy to wystarczający zwrot z inwestycji w branding?

Budowanie marki, w szczególności tej przemyślanej przekłada się na to jak postrzega nas otoczenie. To tak samo jak w życiu. Jak Cię widzą, tak Cię piszą. A przynajmniej tak mówili nasi rodzicie gdy byliśmy mali.

Klienci chętniej sięgają po produkty marek, które znają. Dodatkowo rozpoznawalna marka w pewnym momencie zaczyna napędzać się sama. 

Czemu? Bo wzbudza wiarygodność, co powoduje, że klienci stają się wierni marce i w efekcie polecają ją dalej.

Właśnie dlatego branding jest tak ważny. 

Porozmawiajmy o Twoim projekcie

Opisz nam swoje wyzwania biznesowe, znajdziemy rozwiązanie.