Jak przygotować się do wdrożenia NFT? – kompletny przewodnik

Jak przygotować się do wdrożenia NFT? – kompletny przewodnik

Każdy z nas chyba już słyszał o NFT… 

Jednak mało kto wie, jak sprawnie wdrożyć je do swojego biznesu.

Ten przewodnik pomoże Ci zaprojektować następną kolekcję CryptoPunks i zabłysnąć w świecie web3!

Czym Jest NFT?

Pewnie sam nieraz słyszałeś o NFT. Nic w tym dziwnego, ponieważ powoli otacza cały nasz świat. 

NFT to skrót od non-fungible token (niewymienny token). 

Swoich sił w NFT próbują wszyscy… 

Począwszy od gwiazdy NBA Stephena Curry'ego, który kupił cyfrową małpę z kolekcji Bored Ape Yacht Club za 180 tysięcy dolarów. Aż po artystkę Grimes, która sprzedaje krótkie filmiki w formie NFT za prawie 400 tysięcy dolarów.

Jeśli jednak termin NFT nadal nic Ci nie mówi, to w skrócie wyjaśniamy:

NFT to nic innego jak dane przechowywane na blockchainie. Gwarantują, że coś jest unikalne i niepodrabialne. Można to porównać do cyfrowego podpisu. 

Wyobraź sobie, że drukujesz obraz Mona Lisy z Google. Możesz powiesić go na ścianie, ale nadal nie jesteś właścicielem prawdziwej Mona Lisy. Tak samo jest z NFT. Możesz pobrać obrazek dowolnego NFT, ale nie jesteś jego właścicielem.

1.png

Warto w tym temacie spojrzeć na nasz artykuł, który został w pełni poświęcony na wyjaśnienie różnić między zwykłym obrazkiem a NFT. Znajdziesz go tutaj >>>

Dlaczego warto stworzyć NFT?

Istnieje całe mnóstwo powodów, dla których warto rozważyć stworzenie własnego NFT (a nawet całej kolekcji). Oto kilka z nich:

Perspektywa Artysty

Zarabianie pieniędzy na sztuce

Artyści coraz częściej sięgają po technologię NFT.

Nie powinno to nikogo dziwić, że jednym z najbardziej oczywistych powodów jest chęć zarabiania (często niemałych) pieniędzy. 

Premiera Azuki NFT w styczniu 2022 roku szybko wyniosła kolekcję na szczyt listy najbardziej udanych wydań. 8700 sztuk sprzedało się na OpenSea i LooksRare w ramach aukcji w ciągu... 4 minut!

Wygenerowało to około 29 milionów dolarów przychodu i przyciągnęło uwagę całej przestrzeni NFT. 

Pozostałe 2300 NFT z kolekcji Azuki zostały przydzielone przez whitelistę (lista z priorytetowym dostępem do kolekcji NFT) i jak dotąd łączny wolumen kolekcji osiągnął ponad 328,83 milionów dolarów.

Twórcy otrzymują ułamek ceny sprzedaży za każdym razem, gdy postacie inspirowane anime zmieniają właściciela. To tak zwane “royalties”, czyli tantiemy, które zazwyczaj wahają się od 2,5 do 10%.

Biorąc pod uwagę, że najdroższe NFT z kolekcji zostało sprzedane za zawrotną sumę 420.7 ETH (510.153,00 USD),  to nic dziwnego, że każdy chce się tym zainteresować.

Udowodnienie autentyczności swoich dzieł

Dawniej artyści nie mogli w łatwy i szybki sposób udowodnić autentyczności swoich cyfrowych dzieł sztuki.

Każdy mógł po prostu skopiować i wkleić dany utwór. Nie byliśmy w stanie zweryfikować jego autentyczności lub jej braku.

NFT zmieniło dosłownie wszystko. Możemy wykorzystać Blockchain do weryfikacji autentyczności pracy twórczej cyfrowych artystów.

Blockchain przechowuje unikalny klucz dla każdego NFT i zawiera informacje o całkowitej ilości NFT, które zostały wybite. 

Perspektywa Biznesu

NFT cieszy się również sporą popularnością wśród przedsiębiorstw z różnych branż. I wcale nas to nie dziwi!

Jakiś czas temu Starbucks ogłosił plany emisji NFT jako części swojego programu lojalnościowego. Inne olbrzymie firmy, które wydały swoje kolekcje NFT to: Nike, Adidas, Burger King, czy Louis Vuitton.

Jest co najmniej kilka sposobów, dzięki którym wykorzystasz NFT do rozwoju swojego biznesu:

Dostęp do zamkniętej społeczności

Możesz uruchomić ekskluzywny klub dla swoich najwierniejszych fanów i wykorzystać NFT do udzielenia dostępu.

Aby zachęcić ludzi do członkostwa, możesz zaoferować zniżki na swoje produkty i dostęp do określonych produktów lub usług dla posiadaczy NFT.

Twoja firma będzie czerpać zyski zarówno z początkowej sprzedaży NFT, jak i prowizję ze sprzedaży NFT na rynku wtórnym.

NFT wspomogą również Twoje działania marketingowe. 

Zadowoleni użytkownicy będą mogli pochwalić się ładnym „obrazkiem” i członkostwem w Twojej zamkniętej grupie w mediach społecznościowych.

To nie koniec! 

Używanie NFT jako karty dostępu przynosi również korzyści osobom w Twojej społeczności. W końcu nie muszą pamiętać haseł, czy nosić ze sobą fizycznych kart. 

Zamiast tego w łatwy i szybki sposób mogą potwierdzić swoje członkostwo za pomocą posiadanego NFT.

Posiadanie NFT daje członkom poczucie własności i przynależności oraz zwiększa ich zaangażowanie w społeczność.

Programy lojalnościowe

Programy lojalnościowe oferowane klientom na podstawie historii zakupów są turbo popularne wśród firm.

Dlaczego? Ponieważ zwiększają zaangażowanie i przedłużają wartość życiową klienta (LTV).

Firmy mogą wykorzystać NFT jako sposób na śledzenie wcześniejszych zakupów i nagradzanie klientów. 

Programy lojalnościowe oparte na NFT, w przeciwieństwie do tradycyjnych, pozwalają klientom lepiej zaprezentować swoje połączenia z marką.

Klienci, którzy skorzystaliby z programów lojalnościowych w formie NFT, mogą je przekazywać lub kupować od innych użytkowników. Co zazwyczaj jest niedostępne w przypadku tradycyjnych programów lojalnościowych.

Dobrym przykładem jest Burger King, który uruchomił program lojalnościowy wspierany przez NFT - Royal Perks.

Działa to w następujący sposób: klient skanuje kod QR na pudełku z ulubionym posiłkiem, aby otrzymać jeden z 3 żetonów NFT.

Po skompletowaniu całego zestawu (zebraniu 3 żetonów NFT) abonenci programu otrzymują czwartą nagrodę w postaci… kolekcjonerskiego NFT.

A także dostęp do darmowych kanapek, produktów marki, czy możliwość rozmowy z jednym ze współpracujących artystów.

Kiedy możesz (i nie możesz) stworzyć kolekcji NFT?

Kolekcję NFT możesz stworzyć gdy:

  • masz zbudowaną społeczność
  • masz siłę sprzedażową 
  • masz zasięgi w social media

Kolekcji NFT nie możesz stworzyć gdy:

  • jedynymi osobami, które Cię obserwują są Twoi bliscy znajomi
  • twoim jedynym celem jest zarobić na kolekcji
  • masz zerowy budżet 

Co ważne, użyte powyżej słowa możesz / nie możesz - nie są zakazem. Stworzenie kolekcji a jej sukces to dwie całkowicie inne rzeczy. W przypadku gdy nie masz nikogo, kto realnie może być Twoim beneficjentem to jedyne, do czego doprowadzisz stworzeniem takiej kolekcji to strata Twojego czasu, prądu i miejsca na Twoim dysku. 

Lepiej najpierw zainwestować w marketing, rozwój i biznes a dopiero później w implementacje NFT.

Jak mądrze podejść do stworzenia kolekcji NFT?

Kolejną OGROMNĄ zaletą zamienienia Twojego dzieła w NFT jest nowy rynek, który cały czas się powiększa.

W ciągu ostatnich kilku lat przestrzeń NFT niesamowicie się rozwinęła. 

Doprowadziło to do tego, że tysiące użytkowników zyskało dostęp do sztuki cyfrowej oraz obiektów kolekcjonerskich. Natomiast wielu artystów, którzy wcześniej mieli problem z monetyzacją swojej sztuki, nagle zyskało nowy, chłonny rynek zbytu, gdzie kolekcjonerzy byli skłonni zapłacić kwoty wcześniej dla nich nieosiągalne.

Doszło nawet do tego, że wielkie nazwiska, takie jak Paris Hilton, występują w telewizji, aby rozmawiać o NFT. 

Spokojnie! Nie musisz być sławny, aby robić to dobrze. 

Oto pięć kroków, które pomogą Ci stworzyć własne NFT. Marka osobista z pewnością Ci pomoże, ale nie jest obowiązkowa: 

Krok 1: Stwórz plan

W pierwszej kolejności musisz zrozumieć, że NFT nie sprzedaje się samo. 

To nie tak, że wrzucisz swoje tokeny na Opensea i nagle zleci się tłum ludzi, którzy w ułamek sekundy wykupią całą Twoją kolekcję NFT… 

Aby NFT zostało wdrożone z sukcesem musi oferować jakąś wartość. 

Twórcy często do NFT dodają dostęp do społeczności, dodatkowych funkcjonalności swojego produktu, czy różnych bonusów.

Świetnym przykładem jest NFT Donalda Trumpa, który losowych posiadaczy nagradzał takimi bonusami jak: spotkanie w jego prywatnym resorcie, czy chociażby możliwość zagrania z byłym prezydentem USA w Golfa.

unnamed (4).png

Krok 2: Wybierz formę Twojego NFT 

Zdecyduj, jaką formę NFT zamierzasz stworzyć. Najpopularniejszą formą są grafiki, gify i filmy. 

Zastanów się, jak powinny wyglądać Twoje NFT. Nie powinno nikogo dziwić, że im bardziej skomplikowany design, tym droższa staje się ta zabawa.

2.png

Zastanów się dokładnie czy chcesz, aby Twoje NFT były wykonane w 3D? A może były ruchome? 

Masz problem z podjęciem właściwej decyzji i szukasz pomocy?

Już nie musisz. Zaprojektowaliśmy już kilka udanych kolekcji NFT i chętnie pomożemy. Skontaktuj się z nami i opisz w kilku słowach swoją wizję na kolekcję NFT, a my doradzimy, jak najlepiej podejść do tematu.

Krok 3: Niepowtarzalność Twojego NFT

W kolejnym kroku musisz zadecydować o rzadkości swojego NFT…

Zastanów się, czy chcesz stworzyć pojedyncze dzieło cyfrowej sztuki. A może wiele NFT jako zestaw przedmiotów kolekcjonerskich. Możesz również stworzyć kolekcję PFP, czyli obrazków nakierowanych na bycie idealnym avatarem.

Wszystkie trzy rodzaje mają swoje zalety oraz wady i mogą okazać się szalenie wartościowe. Jednak ten ostatni ma również szansę stać się viralem, gdzie wszyscy będą chcieli używać Twoich NFT jako swoje zdjęcie profilowe.

Przykład: na rynku jest dostępne aż 10.000 NFT z kolekcji CryptoPunks. Jednak każde z nich jest unikalne, co tworzy poczucie przynależności dla osób, które je kupują. Chodzi o status.

Twórcom udało się zachować ekskluzywność dzięki sporym cenom i kilku znanym nazwiskom wspierającym projekt. Amerykański raper Jay-Z ustawił CryptoPunka jako swoje zdjęcie profilowe na Twitterze.

Chociaż istnieje tyle różnych wersji CryptoPunks, to na szczególną uwagę zasługuje jedna z nich.

Mowa tutaj o CryptoPunk 5822, który został sprzedany na OpenSea za zawrotną sumę 8000 ETH, a więc równowartość 23.7 miliona dolarów.

Jednak najdroższym NFT w historii jest jedyne w swoim rodzaju dzieło sztuki cyfrowej stworzone przez artystę NFT – Beeple. 

NFT nosi nazwę "The First 50,000 Hours" i zostało sprzedane za prawie 70 milionów dolarów w domu aukcyjnym Christie's.

Jeśli Twoje NFT ma pełnić funkcję „karty dostępowej” do Twojego produktu lub społeczności, to warto stworzyć jedną grafikę.

W ten sposób otrzymasz taki sam efekt jak w przypadku całej kolekcji NFT i zaoszczędzisz 80% budżetu.

Krok 4: Zapoznaj się z Opensea

Istnieją różne rynki NFT, które pozwolą Ci na rozgłos i sprzedaż Twoich tokenów. Najpopularniejszym rynkiem w Polsce jest OpenSea.

OpenSea to cross-chainowy rynek NFT, który wykorzystuje blockchainy Ethereum, Polygon i Klaytn. 

To obecnie największy rynek NFT na świecie. Sprzedaż na platformie w 2021 roku wzrosła o ponad 12 000%.

OpenSea jest gospodarzem szerokiej gamy NFT od wirtualnych zwierząt po sztukę wartą miliony.

Na platformie możesz sprzedać swoje NFT za stałą cenę, za pomocą aukcji angielskiej (wygrywa najwyższa oferta) lub na aukcji holenderskiej (cena spada, dopóki produkt nie zostanie kupiony).

Kupujący ponoszą opłaty za „gaz” (gas fee) przy zakupie przedmiotów po stałej cenie. Sprzedający płacą za gaz, gdy przyjmują oferty. 

Wszyscy sprzedający muszą jednorazowo uiścić zapłatę w wysokości dwóch kosztów transakcyjnych.

Krok 5: Wybierz blockchain dla swojego NFT

Do niedawna jedyną opcją tworzenia NFT był blockchain Ethereum.

Ethereum jest nadal najczęściej wybieranym blockchainem do uruchamiania projektów NFT. To właśnie on jest wspierany przez większość rynków.

Minusem tworzenia kolekcji NFT na blockchainie Ethereum są ogromne opłaty transakcyjne. Zdarza się, że gaz potrzebny do przeprowadzenia transakcji jest większy niż cena samego NFT.

Istnieją inne Blockchainy, które mają możliwości tworzenia NFT, takie jak Cardano, Solana, Polygon itp. 

Plusem jest to, że nie uwzględniają cen gazu i pobierają jedynie niewielką opłatę transakcyjną. Jednak ma to również swoje minusy, ponieważ często nie są kompatybilne z większością rynków. 

Warto wiedzieć, że im mniejszy blockchain, tym większe prawdopodobieństwo problemów technicznych (czy nawet upadłości). 

Wybierz mądrze.

Bonus dla osób technicznych

W procesie tworzenia NFT ważne są kwestie techniczne. Wszystko musi być dopięte na ostatni guzik aby odpowiednio spełniało swoją rolę. Jeśli zrobisz coś źle, możesz narazić posiadaczy Twojego NFT na wiele nieprzyjemności jak chociażby włamanie do Smart Contractu - czego następstwem może być utrata tokena.

Poprosiliśmy o dodatkowy komentarz Artura Chmaro, który jest jednym z najbardziej znanych programistów w polskim świecie Blockchain. Oto co dodał Artur:

W procesie tworzenia NFT najważniejsze jest ustalenie celu projektu.

To niezwykle ważne, bo właśnie utility kolekcji wpływa na szereg dalszych decyzji.

Najważniejsze kwestie, które należy przemyśleć to:

1. Wybór sieci (mainnet vs rozwiązania drugiej warstwy jak Polygon/BSC/Optimism)

2. Standard kontraktu NFT (ERC721 / ERC1155)

3. Dystrybucja tokenów (airdrop, whitelista, sprzedaż)

4. Metadane tokenów oraz kontraktu

5. Obsługa royalties

6. Niezbędne integracje NFT z narzędziami zewnętrznymi

Jak już znamy odpowiedź na powyższe zagadnienia warto wdrożyć kontrakt na sieć testową.

To niestety często pomijany krok, który może zaoszczędzić problemów przy finalnym wdrożeniu.
ArturChmaroDlaLoopStudio.png

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że z naszą drobną pomocą uda Ci się sprawnie przejść przez proces tworzenia NFT. Jak widzisz, to nie takie trudne, jak się wydaje. 

Musisz pamiętać, że największy nacisk powinieneś położyć na punkt 1 i zbudować wartość stojącą za Twoim NFT.

Nikomu nie zależy na zakupie pustego obrazka. Odbiorcy chcą czegoś więcej. Może to być np. dostęp do zamkniętej społeczności.

Jeśli już wiesz, jaką wartość „na zapleczu” będzie dawało Twoje NFT, to masz zielone światło, aby działać.

Zaraz… brakuje tylko artysty, który wykona projekt. Ale spokojnie, od czego masz nas? ;)

Skontaktuj się z nami za pomocą formularza, a my pomożemy Ci stworzyć Twoje NFT.

Porozmawiajmy o Twoim projekcie

Opisz nam swoje wyzwania biznesowe, znajdziemy rozwiązanie.